Dutch Design in Eindhoven


02-11-2010 door jannemarie,

 

Zondag 31 oktober jl. bezocht ik de Graduation Show met werk van 100 pas afgestudeerde ontwerpers aan de Design Academy in Eindhoven. Een expositie op een perfecte locatie: de voormalige Philipsfabriek – de Witte Dame – waar de opleiding gehuisvest is. Ik was onder de indruk van deze jonge ontwerpers, die op professionele wijze hun veelal ecologisch-conceptuele producten aan het publiek kenbaar maakten: via een mooie opstelling, goed vormgegeven uitleg en heldere, persoonlijke visie op hun werk.

Brigitte Coremans ontwierp een duurzame ‘cyclusklok’ waarmee vrouwen nauwkeurig kunnen bepalen wanneer ze vruchtbaar zijn. Milieuvervuilende anticonceptiepillen worden daarmee in de toekomst wellicht overbodig. Bovendien ontwikkelde ze biologisch afbreekbare’opbergdoosjes’ voor foetussen tot 23 weken – variërend in maat, afhankelijk van het aantal weken – die als vroeggeborenen officieel niet ‘erkend’ worden. Ouders krijgen zo tóch de gelegenheid afscheid te nemen.

Niels Hoebers maakte met een eigen gebouwde ministudio een ‘stop motion’ animatiefilm getiteld ‘Walter, a Dialogue with the Imagination’. Een prachtig filmpje als metafoor voor het ontwerpersproces: je ziet en hoort een dialoog tussen de pop Walter en de maker. Walter twijfelt steeds meer over zijn bestaan. De film haalde de shortlist van 125 beste inzendingen uit 24.000 bij een contest door het Guggenheim Museum in New York. Het verdient dan ook een groot publiek. Walter is op zaterdag 7 november te zien op het Holland Animation Film Festival in Utrecht.

Vermeldenswaardig zijn bovendien de dust shade lamp – een lamp die stof vangt – van de Japanse ontwerper Yasuhito Hirose  en het construction cabinet – een kast met zichtbare scharnieren – van Paul Heijnen.

 


Eén reactie op “Dutch Design in Eindhoven”

  1. Astrid Hansen says:

    De tentoonstelling bevatte dit jaar inderdaad veel eco en bescheiden materialen, maar ook concepten die geen kant en klaar glimmende producten alswel de gedachten naar een ‘zachtere’, opener concept verbeeldden. Dat klopt, dat vond ik ook.

    Dank voor je reactie Astrid!