Waarom een zzp-er op een boer lijkt


05-01-2011 door jannemarie,

Vandaag bezocht ik als startende ondernemer voor het eerst de nieuwjaarsreceptie van de Kamer van Koophandel Midden-Nederland. In de ontvangsthal van het Beatrixtheater in Utrecht waren honderden ondernemers bijeen om te netwerken, nieuwe ondernemers te leren kennen en de uitreiking van de Ondernemersprijs Midden-Nederland bij te wonen (winnaar: Textielverzorging G. van der Kleij & Zn).

Wat me vooral opviel was de open en enthousiaste sfeer die er heerste en het gemak waarmee ik in gesprek raakte met anderen. Naar buiten gekeerde mensen, die bovendien bereid waren me advies te geven over financiële zaken (hoe stel je je je prijs vast?) of wilden sparren over de drijfveren van ondernemerschap. En hoewel ik het niet altijd makkelijk vind als starter (‘koude acquisitie, hellup!’) voelde ik vandaag: “Hier hoor ik thuis”.

Met vele visitekaartjes rijker, ontmoetingen met en uitnodigingen door interessante mensen, ging ik vol energie weer naar huis aan het werk oftewel “Terug naar de Zaak”, zoals Theo Camps, bestuursvoorzitter van Berenschot Groep, ons voorhield. Hij gaf een persoonlijke lezing waarbij hij zijn vader – boer – vergeleek met een huidige zzp-er. Beiden kennen geen scheiding tussen werk en privé. Zijn vader kon niet zeggen, wanneer hij na het avondeten via de keuken naar de stallen met koeien liep “Ik ga nog even terug naar de zaak”. Net zomin als een zzp-er, die na het ontbijt ‘terug naar de zaak’ boven op zolder gaat.

De ontwikkelingen op het gebied van de informatie- en communicatie-technologie – de social media – hebben dit ‘nieuwe werken’ voor de zzp-er mogelijk gemaakt. Volgens Camps heeft een zzp-er te maken met vijf ‘m’s ‘:
meervoudigheid: rol als opdrachtgever, netwerker, professional, privépersoon, overal aanwezig;
mensgerichtheid: de relatie tussen mensen is een voorwaarde voor succes; marktgerichtheid: waar sta je voor en wat heb je te bieden;
mediumgevoeligheid: sociale netwerken en multichanneling is van belang;
maatvoering: door social media en opheffen van scheiding tussen privé en werk loop je het risico 24 uur / 7 dagen te werken; je moet dus grenzen durven en kunnen trekken.

Camps besluit zijn lezing met de constatering dat in deze door social media gekenmerkte (ondernemers)wereld niemand verantwoordelijk is voor het collectief. Hierin ligt een rol voor de Kamer van Koophandel, die als regisserende organisatie en eigenaar van het ondernemersklimaat ontwikkeling, creativiteit en innovatie stimuleert.


7 Reacties op “Waarom een zzp-er op een boer lijkt”

  1. marielle says:

    He Jannemarie,

    Nu ik deze blog lees, moet ik meteen weer terug denken aan onze studie Sociologie en het project waarin we samen de Scientology church wilden bezoeken. En iemand van ons een telefoongesprek moest voeren om een afspraak met hen te maken. Ik meen dat jij uiteindelijk degene geweest bent, die de telefoon heeft gepakt om hen te bellen…. wel nadat wij allen op de gang gingen staan zodat jij in alle rust en zenuwachtigheid aan de slag kon.
    dus we kunnen zeggen dat je met een eigen bedrijf heel ver bent gekomen maar tegelijkertijd nog op het studentje van toen lijkt. En volgens mij is daar helemaal niets mis mee.

    Goed 2011!
    en leuk om je blogs te lezen (wat schrijf je lekker helder)

    • jannemarie says:

      Wat leuk om te lezen Mariëlle, dat was ik helemaal vergeten, bedankt! Mulish zei het al: iedereen heeft een bepaalde psychologische leeftijd, ik meen tussen de 15 en 25 jaar…vooruit dan maar!

  2. haicu says:

    Mooi verslag van de bijeenkomst. Ik was er ook, maar ben je niet tegengekomen. Ah ja, er waren ook zoveel mensen. Vooraf gonsde de ruimte helemaal. Een volgende keer weer …

  3. tot says:

    Leuk om te lezen, de kamer van koophandel.
    En welke beroepen zijn daar nu allemaal vertegenwoordigd ?Ik heb geen idee welke klussen deze groep mensen voor zijn rekening neemt.
    Nou ja, textiel in ieder geval.

    groet en tot een volgende blog

    • jannemarie says:

      KvK vertegenwoordigt bij mijn weten alle ondernemers in Nederland (en wellicht ook Nederlandse ondernemers in het buitenland?) en behartigt dus allerlei branches en productgroepen, van textielfabrikant tot communicatieadviseur, van boekhandel tot financieel specialist: nv’s, bv’s, zzp-ers enz.

  4. TopshelfMedia says:

    ‘Je slaat de plank niet mis’ Jannemarie. Leuk geschreven blog. Ik ben benieuwd wat Camps precies bedoelde toen hij zijn lezing besloot met de constatering dat in deze door social media gekenmerkte (ondernemers)wereld niemand verantwoordelijk is voor het collectief. Het is in ieder geval een interessante opvatting. Met creatieve groet, Martin Planken

  5. Aziz Isaac says:

    Hi Jannemarie,

    Leuke blog! Treffende beschrijving van de sfeer.

    Ondernemende groet,
    Aziz