Écht HEMA
28-06-2012 - Fis-E-Cis. Op die noten zing je de HEMA slogan. Weet trouwens niet of die nog bestaat? De HEMA in ieder geval wel. Al sinds 1926. En hoe! De eerste winkel van de Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam – in de Kalverstraat in Amsterdam – stuntte met twee eenheidsprijzen: 25 cent en 50 cent, een jaar later […]  lees verder

Sterke merken
14-06-2012 -               Deze week staat in het teken van sterke merken. Op het congres MARCOM12 in de Rai en de bijeenkomst van de Utrechtse Communicatie Kring gaat het over sterke merken. En dan hebben we het niet eens over de EK wedstrijd van ‘Oranje‘ tegen Duitsland, die maar liefst 8 miljoen […]  lees verder

Eindhoven gloeit tijdens lichtfestival Glow
08-11-2011 - De Dutch Design Week is amper afgelopen, of het volgende spektakel dient zich in Eindhoven aan: GLOW. Eigenlijk moet je gewoon gaan kijken en er niets over lezen, over het lichtfestival dat zich ‘International Forum of Light in Art and Architecture’ noemt, met deze 6e editie als thema ‘Waan en werkelijkheid’. Zoals mijn zusje zei – […]  lees verder

Dutch Design Week: Eindhoven komt eraan!
24-10-2011 - Eindhoven gaat zich waarschijnlijk kandidaat stellen voor de verkiezing Culturele Hoofdstad 2018, wat door Utrecht – die al een tijd in de race zit – als flinke concurrentie wordt gezien, aldus De Utrechtse Internet Courant. “Vooral op het gebied van ‘vernieuwende cultuur’ heeft Eindhoven zich bewezen”, aldus de krant”. En hoe! Afgelopen zaterdag bezocht ik […]  lees verder

Je persoonlijke geur als marketingtool
29-09-2011 - Spelen met geuren is de laatste tijd bon-ton. Hoewel, geur is natuurlijk van alle tijden. Ons reukorgaan maakt dat we gewaarschuwd worden bij gevaar (vuur! vluchten! bedorven! niet eten!). En wie kent niet ‘A la recerche du temps perdue’ waarin schrijver Marcel Proust bij de geur van madeleines (franse cakejes) in herinnering terugkeert naar zijn […]  lees verder

Wim Crouwel, een grafische ontdekkingsreis
25-08-2011 - In de eerste zaal hangt een wandgrote zwart-wit foto uit 1969 van een man. Hij draagt een wit pak met witte schoenen; om zijn nek en rond zijn polsen een opvallend brede, zilverkleurige band. Op de achtergrond een zwart-wit schilderij van Piet Mondriaan; naast hem op een witte tafel een zwarte tas. Het doet me […]  lees verder

Fotogeniek Utrecht en Citymarketing
29-04-2011 - Onlangs schreef ik een blog over CityMarketing Utrecht. Aan het eind beloofde ik een “Wordt vervolgd” vanwege de vervolgsessie die de directeur Stadspromotie Utrecht – Jo de Viet – organiseerde. Deze bijeenkomst vond een aantal weken geleden plaats met 15 veelal zelfstandig ondernemers in de grafische vormgeving en communicatie, lid van de Utrechtse Communicatie Kring. […]  lees verder

Citymarketing Utrecht, stad van kennis en cultuur?
11-03-2011 - Citymarketing. Sinds jaren een ´must´ voor elke zichzelf respecterende stad. Doel: het imago verbeteren en versterken om zo meer toeristen en investeerders te trekken. Iedereen kent ´Er gaat niets boven Groningen’, een van de eerste Nederlandse cityslogan. Snel volgden meer steden, en niet alleen Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Tik ‘City marketing’ in op google […]  lees verder

The digital world as a global village
03-12-2010 - Donderdag 2 december organiseerde het ACMC, de Associatie voor Culturele Marketing en Communicatie, in het Van Goghmuseum een lezing door Jan Willem Sieburgh, tot voor kort zakelijk directeur van het Rijksmuseum. Een bijzonder inspirerende bijeenkomst over de digitale architectuur van het nieuwe Rijksmuseum, volgens Sieburgh net zo belangrijk als de fysieke architectuur. Uitgangspunt is de […]  lees verder

Dutch Design in Eindhoven
02-11-2010 -   Zondag 31 oktober jl. bezocht ik de Graduation Show met werk van 100 pas afgestudeerde ontwerpers aan de Design Academy in Eindhoven. Een expositie op een perfecte locatie: de voormalige Philipsfabriek – de Witte Dame – waar de opleiding gehuisvest is. Ik was onder de indruk van deze jonge ontwerpers, die op professionele wijze hun veelal ecologisch-conceptuele producten aan het publiek […]  lees verder