Sterke merken


14-06-2012 door jannemarie, rubriek: blog Marketing & Communicatie, trefwoord:

 

 

 

 

 

 

 

Deze week staat in het teken van sterke merken.

Op het congres MARCOM12 in de Rai en de bijeenkomst van de Utrechtse Communicatie Kring gaat het over sterke merken. En dan hebben we het niet eens over de EK wedstrijd van ‘Oranje‘ tegen Duitsland, die maar liefst 8 miljoen Nederlandse kijkers trok…maar of de inhoud voldoende was om een sterk merk te blijven, is de vraag.

Wat maakt een merk sterk? Hier in vogelvlucht het tien puntenlijstje van Andy Mosmans, strategisch directeur bij ARA, auteur en docent en een van de sprekers bij MARCOM12 op 12 juni jl.:

1. Concept: wat is je identiteit? Doe een beroep op psyche en emotie (beleving). Apple (naar analogie Adam & Eva): dwarse identiteit; Starbucks: “huis, werk, Starbucks”; Smaakwarenhuis de Lage Landen uit Breda, met seizoensvoedsel uit de omgeving “het lekkerst dichtbij”.

2. Context: blijf je als bedrijf verbonden met je omgeving? AH neemt trends waar en introduceert het eigen(biologische) merk Puur& Eerlijk.

3. Cause: wat is je missie, het doel van je merk? IKEA maakt van iedereen een designer door tools aan te bieden waarmee klanten online hun droomkeuken, kast of slaapkamer kunnen ontwerpen.

4. Cultuur: hoe is de internal branding? Maak van medewerkers medemerkers.

5. Communicatie: orchestreer de communicatie van een bedrijf middels authentieke, ware en consistente boodschappen. Zie ook mijn blog over social media.

6. Communities: zorg dat je zowel online als offline volgers krijgt, zodat een gemeenschap ontstaat. KLM met ‘Club China’ en ‘Club Africa’; reisbureau Eliza was here.

7. Co-creatie: ga samen aan de slag, zoek samenwerkingspartners: Wikipedia; Zoover; H&M met talloze modeontwerpers waaronder victor&rolf

8. Content: zorg voor merkwaardige producten en diensten: Senseo; Grolsch beugelfles; Virgin.

9. Channels: zorg voor goede kanalen; online retail blijft groeien: wehkamp.nl; micazu.nl (particuliere vakantiehuizen); truus.nl (huishoudelijke en verzorgingsproducten).

10. Cash: sterke merken creëren meer waarde, oftewel: maken winst! Zo niet, dan ben je geen sterk merk…

En Oranje? Wordt vervolgd…of niet.

 

Deel dit bericht:
  • email
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Hyves
  • NuJIJ
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • RSS
  • Print
  • Add to favorites

2 Reacties op “Sterke merken”

  1. Godelieve Franssen says:

    Beste Jannemarie,

    Ik heb met kritische blik en steeds nieuwsgieriger de checklist van sterke merken gelezen.
    Dit omdat ik in een fabriek werk met een merk dat geen sterke merknaam heeft, maar daarom produkten uitbrengt onder licentie met o.a. Esprit, Versace,Daniel Hechter etc.De discussie over de merwaarde van een sterk merk is bij ons dientengevolge steeds gaande, actueel en aan toetsing onderhevig. In de verkoopcijfers zien we dat ook direct weerspiegeld. Kortom: een interessante opsomming waar ik eens langer en van alle kanten over kan nadenken. Bedankt voor deze info!
    Een trouwe volger van het merk metjannemarie.

    • jannemarie says:

      Beste Godelieve, Dank voor je uitgebreide reactie en leuk om te lezen dat je er wat aan hebt. Binnenkort volgt mijn blog over de merkstrategie van de HEMA, waar ik gisteren een lezing van hoofd Corporate Communicatie over bijwoonde. Ook heel interessant! Hartelijke groet, Jannemarie