Arnhem Modestad


16-06-2011 door jannemarie, rubriek: blog Design & Mode, trefwoord:

Terwijl Eindhoven zich profileert als Designstad (met Philips en de Design Academy),  zet Arnhem zichzelf op de kaart als Modestad. Mode als instrument van CityMarketing, waarom ook niet? Wat is er eenvoudiger dan dát op te pakken en op te poetsen wat al decennialang aanwezig is in deze stad: de modeopleiding ArtEz Fashion&Product Design, dat al veel internationale topontwerpers afleverde. Als ik in mijn Nijmeegse studententijd – 25 jaar geleden – écht leuke kleren wilde kopen, ging ik naar Arnhem: de kunstacademie zorgde toen al voor een aanzuigende werking voor ‘hippe’ kledingzaken.

De Arnhem Mode Biënnale is dan ook een logisch en inmiddels beproefd instrument om bezoekers uit binnen- en buitenland te trekken. Dit jaar gepersonifieerd in AMBER, een voor de manifestatie bedacht personage – een vrouw – die verleidt en ontroert, die tijdloos is en tevens bij de tijd blijft. In de oude fabriekshal van AKZO Nobel, waar ik de ‘hoofdtentoonstelling’ bezocht, deed AMBER in geuren, kleuren, geluiden en teksten van zich spreken. Proeven deed ik ook, in overdrachtelijke zin: wat een feest voor de zintuigen!

Maar ook: wat is mode toch zoveel méér dan alleen kleding en accessoires. Het voelde als onderdompeling in een Gesamtkunstwerk, met de oude fabriek AKZO als contrasterende en daardoor zo spannende en passende locatie. Mode, architectuur, grafische vormgeving, fotografie, film, beeldende kunst en muziek: alle elementen waren aanwezig en maakten samen dat ik soms ademloos en met kippenvel op de armen door de theatrale ruimtes dwaalde en langzaam maar zeker steeds lichter en blijer werd.

Aan de totaalsfeer dragen ook de aardige en graag tot uitleg bereid zijnde vrijwilligers bij én de prachtige, inventief vormgegeven catalogus met inspirerende en verhelderende teksten. De organisatoren van Arnhem Mode Biënnale plaatsen mode terecht en op intelligente wijze in het centrum van kunst en cultuur.

Ga en geniet!

Arnhem Mode Biënnale is nog te zien t/m 3 juli 2011. Naast het terrein van AKZO Nobel zijn er presentaties op het Gele Rijders Plein in de binnenstad en het Museum voor Moderne Kunst Arnhem. Arnhem kent bovendien een Modekwartier met talloze modewinkels (do t/m za).

Deel dit bericht:
  • email
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Hyves
  • NuJIJ
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • RSS
  • Print
  • Add to favorites

12 Reacties op “Arnhem Modestad”

  1. Brigitte Heinemann says:

    Hallo Jannemarie,

    Ik heb in de 80-er jaren op de kunstakademie gezeten en destijds waren de eindexamenshows van de modeafdeling een regelrechte sensatie. De studenten zélf ook trouwens: ‘s ochtens vroeg waren al de meest extravagante creaties op hun lichaam te bewonderen (waren Viktor en Rolf al op de akademie?).
    Ik woon al weer jaren in het buitenland en mis nog steeds de eigengereide en opvallende statements in design die in Nederland zo sterk het beeld bepalen.
    Dank je voor het meekijken!

    • jannemarie says:

      Graag gedaan Brigitte, het was een feest! En ik kan me je gemis voorstellen. Toch maar af en toe Nederland bezoeken om de sfeer op te snuiven en inspiratie op te doen…

  2. Coco says:

    Beste Jannemarie,

    Wat leuk om je blog te lezen over de Mode Biënnale! Eind jaren ’80 heb ik een couture-opleiding gevolgd in Arnhem. Toevallig had ik gisteravond nog een gesprek met iemand daarover… Hoewel ik geen modeontwerpster meer ben (maar inmiddels grafisch vormgever), is mijn passie voor mode nog steeds zeer groot. Daarom staat de Biënnale ook in mijn agenda. Ben weer reuzebenieuwd wat de creatievelingen hebben ontworpen. Moet in elk geval veel inspirerender zijn dan wat er momenteel in de winkels hangt… Wie weet ontmoeten we elkaar ‘es bij OC Domstad.

    Hartelijke groet,
    Coco

    • Jannemarie says:

      Beste Coco, Dank voor je enthousiaste reactie. Leuk dat je de couture-opleiding in Arnhem volgde (en je naam is ook zo toepasselijk!). En ik maak graag kennis met je tijdens een volgende Open Coffee Domstad. Dag! Jannemarie

  3. Beste Jannemarie,

    Heel erg leuk stukje over de biennale. Hele erg bedankt hiervoor. Graag wil ik u er nog op wijzen dat wij ook interessante lezingen aanbieden aan onze bezoekers.
    Deze vallen op de 17, 23 en 30 Juni. De lezing van 30 juni is mogelijk ook interessant voor u, hier zal Coralie Gauthier, hoofd communicatie van Joyji Yamamoto spreken.
    Met vriendelijke groet, Team Arnhem Mode Biennale

    • Jannemarie says:

      Bedankt voor de tips over de lezingen, inderdaad interessant! Succes nog de komende weken, Hartelijke groet, Jannemarie

  4. Clarien van Harten says:

    Dag Jannemarie,

    Een mooi stukje! Het valt niet mee om de sfeer van zo’n grote manifestatie in een blog-tekst te persen, maar dat lukt je goed: je geeft op een persoonlijke manier goede achtergrond-informatie. Tegelijkertijd laat je ons zodanig meegenieten dat – volgens mij – iedere lezer zin krijgt om het gebeuren zelf te ondergaan.
    Groeten, Clarien

    • Jannemarie says:

      Beste Clarien, Leuk om dit te vernemen uit de pen van een ervaren journaliste, dank voor je reactie!

  5. Peter says:

    Wat kun jij wervende recensies schrijven. Geweldig. Aankomende donderdag ga ik erheen. Ik was al benieuwd maar nu nog meer. Veel groeten,
    Peter

    • Jannemarie says:

      Hoi Peter, Dank voor je aardige reactie, en geniet ervan donderdag!

  6. John Smeets says:

    Hoi Jannemarie, Communicatiekring Arnhem organiseerde afgelopen donderdag een bijeenkomst hierover. Door het enthousiaste verhaal en foto’s van jouw blog had ik al het genoegen van een ‘preview’. Eergisteren dan IRL: rondleiding en praatje van Dewi Pinatih, een van de twee permanente communicatieadviseurs van Arnhem Mode Biennale. The Greatest Fashion Event You’ve Never Heard Of (Vogue) in de voormalige fabriekshallen van de Akzo is een genot voor de zintuigen en stemt je vrolijk: geur, muziek, geluid, beelden en prachtige ontwerpen. In de discussie na de rondleiding ging het vooral over AMBER: de persona die artistiek directeur JOFF heeft bedacht en die je overal tegenkomt, zelf met een eigen geur. Een persona die de communicatieadviseurs vervolgens handig gebruiken als spil in de communicatiestrategie om de Modebiennale nog meer in de schijnwerpers te krijgen.
    hartelijke groet, John.

    • jannemarie says:

      Bedankt voor je uitvoerige reactie, John, en leuk om je stuk vanuit communicatie-perspectief te lezen.