Fotogeniek Utrecht en Citymarketing


29-04-2011 door jannemarie,

Onlangs schreef ik een blog over CityMarketing Utrecht. Aan het eind beloofde ik een “Wordt vervolgd” vanwege de vervolgsessie die de directeur Stadspromotie Utrecht – Jo de Viet – organiseerde. Deze bijeenkomst vond een aantal weken geleden plaats met 15 veelal zelfstandig ondernemers in de grafische vormgeving en communicatie, lid van de Utrechtse Communicatie Kring. Op een van de mooiste plekken van Utrecht, de bovenste (16e) verdieping van de Neude (inderdaad, Monopoly!), in het hartje van de stad, met uitzicht op de Dom. Twee onderwerpen stonden centraal:

1. Wat vinden we van de inhoud van het merk Utrecht – stad van kennis en cultuur?
2. Wat vinden we van de organisatie: de manier waarop Utrecht het merk verspreidt, de binding met de bevolking en lessen die we kunnen leren van andere steden als Rotterdam en Amsterdam?

Hier in het kort de verschillende reacties :

  • Wie zijn de doelgroepen van de gemeente Utrecht? Dat blijft onduidelijk. De marketing is gericht op de cultuur en kennissector, maar (nog) niet op ondernemers en burgers.
  • Begin onderaf bij de bevolking en laat die ambassadeur zijn, bijvoorbeeld middels een fotowedstrijd.
  • Richt de stadscommunicatie niet alleen op de binnenstad maar ook op de buitenwijken.
  • Maak een scherpe vertaalslag naar kennis en cultuur: het zijn te algemene, abstracte begrippen.
  • Geef die termen een gevoelslading door een ‘pay-off ’ (slogan) te gebruiken.
  • Geef de termen inhoud door concrete activiteiten.
  • Maak gebruik van centraliteit, niet in de vorm van ‘centrum’ (zoals in de jaren ’80, Hoog Catharijne – hart van Nederland), maar als ‘broedplaats’ van talent, waar talent samenkomt.
  • Investeer in ‘gastheerschap’ van professionals in Utrecht die met toeristen werken (horeca, openbaar vervoer).
  • Stuur wekelijks een mailtje ‘Deze week in Utrecht’ of via een Lichtkrant
  • Zorg voor citymarketing op verschillende niveaus: internationaal (voor Utrecht Culturele Hoofdstad 2018) in samenwerking met overige Randstadsteden en op lokaal niveau met een andere, onderscheidende boodschap
  • Laat via Wikipedia Utrecht een canon maken met de talloze verhalen die over de stad te vertellen zijn.
  • Zet social media, virals, websites en een portal in die burgerparticipatie vergroten.

Citymarketing: een proces van lange adem, maar soms kan het relatief snel en makkelijk uitgewerkt worden. Bijvoorbeeld middels de Fotowedstrijd Utrecht 2011. Een wedstrijd voor amateurfotografen, in en buiten de stad, die Utrecht in een vrolijk, bruisend, levendig en typisch Utrechts beeld weten te vangen.  Meer over citymarketing campagnes lees je op citymarketing-utrecht.


6 Reacties op “Fotogeniek Utrecht en Citymarketing”

  1. Paul Ruks says:

    Beste Jannemarie,
    Veel succes met de voorbereidingen van de fotowedstrijd Utrecht 2011.
    Ik was jurylid in 2008 en heb dit met veel plezier gedaan.

    • Jannemarie says:

      Bedankt Paul, en ik zie dat je zelf ook heel mooie foto’s maakt!

  2. AS Creation Tapetenfabrik says:

    Hallo Jannemarie,

    Leuk om al die meningen te lezen van de betrokkenen: veel ideeën en vragen die om antwoorden vragen in de vorm van een goeie strategie.
    Ik hoop dat de heer de Viet e.e.a. meeneeemt in zijn plan: Pay-off, buitenwijken, ondernemers en burgers, gastheer en broedplaats zijn allemaal nieuwe termen die om invulling vragen.
    Ik ben benieuwd en zal het volgen!
    Veel succes!

    • Jannemarie says:

      Bedankt voor je enthousiaste reactie. Je kunt ook meedoen door – wanneer je Utrecht bezoekt – een leuke foto te maken en mee te dingen naar de hoofdprijs van de Fotowedstrijd Utrecht 2011 (daar wordt nu aan gewerkt!).

  3. Hoi Jannemarie,

    Wat een goed initiatief. Ik zal de vorderingen van deze projecten via het blog volgen. Zelf kan ik ook zeer genieten van goede fotografie. Veel succes. groet, Michael